Jak to vidí zakladatelky

Letitá znalost účetnictví a touha budovat vlastní firmu svedla Danu a Ivanu dohromady. Věděli jste, že název KleFer vychází z prvních 3 písmen příjmení našich zakladatelek? Kleinová a Ferfecká.

Proč vlastně účetnictví, jak dlouho již účtují, zajímavosti a střípky z každodenní práce účetní. To vše najdete v rozhovoru se zakladatelkami Účetnictví KleFer.

O: Jak jste se dostali k účetnictví jako profesi? Co Vás na tom baví?

Dana: Mám vystudovanou ekonomku, a tam do nás lifrovali účetnictví od samého začátku. Mě vždycky bavili daně, jak je správně vypočítat, co všechno tam jde zahrnout, aby byli pokud možno co nejnižší, ale zároveň podle zákona a všechny ostatní legální triky. Lidi v zásadě daně zajímají. Účetnictví je pro ně abstraktní, to berou jen jako jakousi byrokracii, záznamní povinnost. Jenže k tomu, aby se dali dobře vypočítat daně, se účetnictví musí umět – to byl můj názor. Tak jsem začala s účetnictvím, a už jsem u něj zůstala.

Ivana: Přičichla jsem k účetnictví už na střední škole. Že začátku mi to vůbec nešlo a nechápala jsem, proč se např. nákup služby účtuje na ten konkrétní účet, když podle mě by se na to hodil jiný. Ale po pochopení této logiky mě to začalo bavit a docela mi to šlo. Baví mě, jak všechny ty kousky v účetnictví (faktury a jiné doklady) utvářejí celek, který dává smysl a má to dohromady logiku.

O: Jak dlouho už se účetnictví věnujete? A to jak zaměstnanci, tak i nově po vlastní ose?

Dana: S účetnictvím jsem začala už při studiu na VŠE. Nejdřív jako účetní asistentka, pak jsem se dostala do firmy, kde byla úžasná auditorka, drsná, ale neskutečně mě vyškolila. Den předtím, než měla přijet jsem měla vždy nocovku, aby bylo všechno v pořádku a nevynadala mi za blbosti. Naučila mě jako nikdo. S další takovou úžasnou auditorkou a zároveň daňovou poradkyní jsem se setkala až pak zase po letech v další firmě, ta mě znovu přiklonila k daním. To byla strašně chytrá paní s neuvěřitelným přehledem nejen v daňových a účetních záležitostech, ale všeobecně. Bohužel měla pak smrtelnou nehodu, tím takhle nechtěně naše spolupráce skončila. Ale z jejích znalostí a způsobu práce čerpám dodnes. Možná, že i to trošku vedlo k tomu, že jsem pak dala vale zaměstnaneckému poměru, kde jsme mimochodem pracovaly už spolu s Ivčou a rozhodly jsme se, že to zkusíme samy, ve vlastní firmě.

Ivana: Na vyšší odborné škole ekonomické byl zajímavý způsob výuky a to 2 měsíce školy a 2 měsíce praxe a díky této praxi jsem mohla začít dělat účetnictví v jedné firmě, kde jsem po škole i zůstala. Takže vlastně od roku 2005 účtuji v praxi, od 2007 jsem byla zaměstnaná a od 2013 mám živnost. S Dančou se známe a spolupracujeme už od roku 2010, když jsme se poznaly právě v té firmě, kde jsem nastoupila po škole.

O: Na co si má dát pozor klient při výběru dobrého účetního? Jsou nějaké důležité oblasti, které si má ověřit?

Dana: Důležité je, aby byla dobrá komunikace mezi klientem a účetním. Aby, pokud klient chce, mu účetní dokázal vysvětlit všechny úkony proč se dělají a vše co je potřeba. Aby klientovi dával vědět novinky, které se ho týkají a dokázal mu poradit, pokud má nějaký účetní nebo daňový problém. Případně ho odkázal, kde se radu dozví. Preciznost a správnost vedení účetnictví je samozřejmostí. Myslím, že každý klient sám vycítí, když to není ono, když cítí, že nemá v účetnictví přehled, jaký by si představoval.

Ivana: Vztah mezi klientem a účetním je stejně jako spoustu jiných založený na důvěře. V prvních okamžicích navazování takového obchodního vztahu by se klient měl zaměřit právě na délku praxe svého účetního, metody spolupráce v technické rovině a případně také nějaká doporučení. Myslím si, že pokud to má v takovém obchodním vztahu klapat, když pominu odborné znalosti, které jsou samozřejmě na prvním místě, tak by to mělo fungovat tak nějak i v osobní rovině. Alespoň my se snažíme na to dávat důraz u vztahu s našimi klienty.

O: Které účetní úkony řešíte nejraději a které moc ne?

Dana: Začnu spíš těmi, které moc ne. Nemám ráda takové ty vševědy typu „ale kamarád si tohle do daní dává“ nebo „a je to skutečně správně?“ Tohle druhé se netýká přímo jednotlivého úkonu, ale vedení účetnictví jako celku, „ne, účtuji to záměrně špatně, abyste tam měl chybu“ co na to říct? Co mám ráda, když se na konci roku dělá závěrka, celé účetnictví se pročistí, je to takový ten pocit, tak, teď je to všechno v pořádku, taky se člověk při závěrce o té firmě vlastně dozví nejvíc.

Ivana: Asi nejraději mám zpracování závěrky a různé analýzy, protože právě to dá pak ten ucelený pohled na firmu z účetního hlediska, i když je tato činnost někdy zdlouhavá a náročná, ale pak mám dobrý pocit, když to hezky klapne a vše sedí tak, jak má.
Co nerada? Asi dohledávání takových těch malých drobností, které někdy ne a ne najít.

O: Máte v portfoliu zákazníků nějaký netradiční obor podnikání? Nějakou zajímavost.

Dana: Úplně netradiční nevím, máme spoustu různých druhů podnikání – od realitek, instore radia, e-shopy, izolatéry, zeměměřiče, firmy zabývající se grafikou, marketingem, zprostředkováním hostesek pro různé eventy, výrobce a prodejce zdravých pochutin až po sportovní kluby – yogu, tenis, rugby. Myslím, že to je na tom to nejzajímavější, že se člověk setkává s lidmi z různých okruhů, různých zaměření a samozřejmě poznává, jak jednotliví lidé vidí svět, hlavně business, svýma očima.

Ivana: Asi mě nenapadá žádná rarita nebo netradiční obor podnikání. Díky tomu, že máme svou účetní firmu, tak poznáváme různé obory podnikání např. autoservisu služby pronájmů, realitní činnost, stavební činnost, finanční činnosti, sportovní spolky. Těch činností je hodně, ale abych vybrala něco netradičního, to asi nemáme.

O: Plány na automatizaci do budoucna, výhody online vs off-line?

Ivana: Myslím, že už hodně pracujeme online, předáváme si doklady přes úložiště s klienty, takže víceméně odpadá skladování dokladů na obou stranách. Díky tomu se dá pracovat nejen z kanceláře, ale opravdu s notebookem odkudkoliv.
Do budoucna bychom se chtěly ještě více posunout v automatizaci než dosud, ale o tom víc už řekne Danča.

Dana: Plány na automatizaci jsou veliké, jen to je záležitost na delší trať, ale určitě jde o to jít směrem vše automatizovat, aby odpadla ta rutinní manuální práce. Rádi bychom vytvořili online zónu pro jednotlivé firmy, podnikatele, kteří si budou moct na svém profilu kdykoliv třeba vystavit fakturu, jednoduše přes mobil zaplatit, budou tam mít účetní data, nějaké jednoduché výstupy a třeba pro ty úplně nejmenší to bude vyloženě samoobslužná zóna, kde si „naťukají“ pár dokladů a budou si moci stáhnout své zpracované přiznání, a jednoduše přes tuto zónu poslat datovou schránkou na finančák. Plány jsou velké, online svět, minimálně v tomto businesse, jednoznačně začíná převládat nad off-line. A my rozhodně nechceme zůstat pozadu.

 

O: Jak lidé dnes vnímají účetní? Něco co by měli lidé vědět?

Dana: Lidi moc nezajímá práce účetních. Je to pro ně nuda. Berou to jako zbytečnou byrokracii a účetní považují buď za suchary nebo si maximálně vybaví Fantozziho – takže blázna. Ale účetní nejsou jen starší brejlaté dámy z oddělení PAM (Personalistika a Mzdy), co vrčí na každého kdo vleze do dveří. 

Ivana: Souhlas s Danou, my jsme veselé a rozhodně nevrčíme.

Obory našich klientů

  • Realitní činnost, správa nemovitostí
  • Stavebnictví
  • Jóga a fitness
  • Nahrávací společnosti
  • Autoservis
  • Reklamní a digitální agentury
  • Pečovatelské služby
  • Geodézie
  • Finanční a jiné poradenství
  • Poskytování software
  • Cestovní agentura
  • Výroba a prodej zdravé výživy
  • Prodej přes eshopy

Účetnictví od Profesionálů

zanechte nám svůj kontakt a my se ozveme zpět

15 + 7 =

Firemní údaje

Účetnictví Klefer s.r.o.
Sokolovská 270/201
Praha 9, 190 00

IČ: 08444307, DIČ: CZ08444307

Zapsáno u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 317742

Kontakty

Dana Ferfecká:

Tel.: +420 725 667 091
E-mail: dana.ferfecka@klefer.cz

Ivana Kleinová:

Tel.: +420 775 339 541
E-mail: ivana.kleinova@klefer.cz

Web vytvořil AKO Enterprise s.r.o.