DOHODY O PROVEDENÍ PRÁCE 2024/2025

Změny Dohod o provedení práce od 1.7.2024

  • Současná úprava (od r. 2012- 31.12.2024):

    • Účast na pojištění při příjmu vyšším než 10.000,- Kč
    • V případě více dohod u jednoho zaměstnavatele se příjmy sčítají
    • K DPP jinde uzavřeným se nepřihlíží
    • Zaměstnavatel neoznamuje nástup nepojištěného zaměstnance
  • Změny konsolidačním balíčkem – od 1.7.2024

      • Evidence všech DPP a příjmu z nich každý měsíc
        • Tato nová povinnost není ovlivněna zatím neschváleným pozměňovacím návrhem v tisku 570
        • Odvody zdravotního a sociálního pojištění i daně se do konce roku 2024 u DPP nemění
        • Povinnost každý měsíc sdělovat seznam všech zaměstnanců na DPP včetně výše jejich příjmu – nový předepsaný tiskopis „Výkaz DPP“
          • Poprvé za měsíc červenec 2024 do 20.8.2024
          • Povinně tyto údaje:
            • Jméno a příjmení
            • Rodné číslo, pokud není RČ tak datum narození
            • Název zdravotní pojišťovny
            • Datum nástupu
            • Datum ukončení
            • Výše příjmů za daný měsíc
          • Měsíční výkazy DPP se posílají až do skončení zaměstnání posledního zaměstnance
          • Povinně elektronický
            • formulář „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“ by měl být od 1.8.2024 dostupný v rámci e-Podání
            • nebude se vyplňovat žádný PDF formulář
          • Nejpozději do 20.8.2024 přihlásí zaměstnance, kteří nastoupili před 1.7.2024, pokud DPP pokračuje i v červenci 2024 (s prvním podáním Výkazu DPP)
            • Oznámí spolu s jeho příjmy za 7/2024
          • U zaměstnanců na DPP již nebude povinnost zasílat tiskopis ONZ
            • Platí u nástupu do zaměstnání, skončení zaměstnání
        • Pokud zaměstnavatel nebyl přihlášen do registru zaměstnavatelů, neboť zaměstnával pouze nepojištěné zaměstnance na DPP – musí se přihlásit nejpozději do 30.7.2024
  • Změny v pozměňovacím návrhu v tisku 570

    • Zrušení sčítání příjmů od více zaměstnavatelů
    • Vyšší limit jen pro jednoho zaměstnavatele registrovaného u ČSSZ od 1.1.2025
    • Povinnosti:
      • Oznamovat datum nástupu a skončení do zaměstnání na DPP za každého
      • Zasílat každý kalendářní měsíc elektronicky informaci o vyměřovacím základu zaměstnance na DPP (i když bude příjem nižší než 10tis.)
      • Lhůta pro zaslání – do 20. dne následujícího měsíce
    • Hlavní změny PŘEDPOKLÁDANÉ od 1.1.2025
      • Vyšší limit 25 % průměrné mzdy se zachová pouze u jednoho zaměstnavatele, který si DPP „zarezervuje“ u ČSSZ jako první – tzv. režim oznámené dohody
      • DPP u ostatních zaměstnavatelů spadají pod režim účasti na pojištění
        • Zaměstnání je/není zaměstnání malého rozsahu – dle výše sjednaného příjmu
        • U zaměstnání malého rozsahu při dosažení příjmu 4.000 Kč v měsíci (za rok 2024, v roce 2025 předpoklad 4.500 Kč)
      • Od 1.1.2025 se má sjednotit lhůta pro oznamování nástupu na DPP a DPČ do zaměstnání a jeho ukončení u zdravotního pojištění s nemocenským pojištěním
        • Nová lhůta do 20. dne měsíce následujícího po měsíci, v němž k této události došlo nebo za který přestali být plátci pojistného
        • ČSSZ bude sdělovat zdravotním pojišťovnám údaje o zaměstnancích registrovaných v režimu oznámené dohody
        • Pojistné na zdravotní pojištění se bude platit za kalendářní měsíc, v němž je dosažena hranice příjmu, při které vzniká účast na nemocenském pojištění (v r. 2025 se očekávají 4.500 Kč a u oznámené dohody 11.000 Kč)
      • Úprava srážkové daně – zachovává se současný princip – srážková daň je z příjmů zaměstnance, jejichž výše nedosáhla limitu pro účast na NP
  • Příklad režimu oznámené dohody od 1.1.2025

    Zaměstnanec nastoupí na DPP

    • Zaměstnavatel oznámí ČSSZ elektronicky na tiskopise záměr uplatňovat režim oznámené dohody včetně nástupu do zaměstnání
    • Není-li evidován záměr u jiného zaměstnavatele – ČSSZ registraci neodmítne, účast na pojištění zakládá až dosažení limitu příjmu (25 % průměrné mzdy zaokr. na 500 Kč dolů)
    • Zaměstnavatel postupuje při odvodu SP a ZP jako v současné době při překročení příjmu 10.000 Kč

    Při odmítnutí obdrží zaměstnavatel oznámení, že je zaměstnanec evidován jinde.Pokud se nesplní režim oznámené dohody (nenahlášení/odmítnutý režim)

    • Zaměstnavatel posoudí, zda je DPP malého rozsahu či není
    • ANO
      • Zaměstnanec je účasten pojištění v měsících, do nichž mu byl zúčtován příjem ve výši rozhodné částky
    • NE
      • Zaměstnanec je účasten pojištění po celou dobu trvání zaměstnání (platí se např. i z 1.000 Kč za měsíc)

    Praktický příklad – zaměstnanec není u zaměstnavatele v režimu oznámené dohody

    1. Nastoupil 6.1.2025 – odměna 250 Kč/h, pracovat bude podle potřeby

    – DPP je malým rozsahem

    1. Do 1/2025 byl zaměstnanci zúčtován příjem (předpokládá se účast 4.500 Kč)
    2. a) 6.500 Kč – účast na pojištění – pojistné se odvádí
    3. b) 3.500 Kč – není účast na pojištění – pojistné se Neodvádí
    4. c) 3.500 Kč z DPP a DPČ 2.000 Kč – úhrn činí 5.500 Kč – účast z obou zaměstnání – pojistné se platí z 3.500 Kč i 2.000 Kč

     Podmínky rezervace zaměstnance

    • Rezervace se provádí
      • Po předchozím nahlášení nástupu zaměstnance
      • Společně s nahlášením zaměstnance
    • Nejpozději do 20. dne, který následuje po měsíci, od něhož chce zaměstnavatel rezervaci využívat
    • Rezervace platí vždy na celý měsíc
      • Pokud se DPP v jednom měsíci u různých zaměstnavatelů nepřekrývají
        • Platí stále jen u jednoho, nelze využít v témže měsíci u vícero zaměstnavatelů

    Ukončení rezervace

          • Oznámení ukončení uplatňování režimu oznámené dohody u zaměstnance v režimu oznámené dohody
          • Oznámením o skončení DPP
          • Na žádost zaměstnance při doložení ukončení DPP (v případě nečinnosti zaměstnavatele)

 

w

Potřebujete poradit s účetnictvím, nebo daněmi?

Dana Ferfecká:

Tel.: +420 725 667 091
E-mail: dana.ferfecka@ucetnictvi-klefer.cz

Ivana Kleinová:

Tel.: +420 775 339 541
E-mail: ivana.kleinova@ucetnictvi-klefer.cz

Účetnictví KleFer se věnuje profesionálnímu vedení účetnictví pro firmy i jednotlivce již více než 20 let. Dbáme na přesnost, včasnost a spolehlivost. Využíváme moderní metody vedení účetnictví online pomocí cloudového programu Abra Flexibee. Poskytujeme také tradiční metody vedení účetnictví.

Firemní údaje

Účetnictví Klefer s.r.o.
Sokolovská 270/201
Praha 9, 190 00

IČ: 08444307, DIČ: CZ08444307

Zapsáno u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 317742

Kontakty

Dana Ferfecká:

Tel.: +420 725 667 091
E-mail: dana.ferfecka@klefer.cz

Ivana Kleinová:

Tel.: +420 775 339 541
E-mail: ivana.kleinova@klefer.cz

Web vytvořil AKO Enterprise s.r.o.