Tipy a návody k mzdové agendě

Máte nárok na ošetřovné, když vám uzavřeli školské zařízení?

Kdo má nárok?

• každý, kdo je účasten nemocenského pojištění – zaměstnanec
  • a má dítě do 13-ti, o které má povinnost se starat (platí až do 14tých narozenin)
  • OSVČ, i když dobrovolně platí nemocenské, tak nárok na ošetřovné nevzniká
  • na ošetřovné nemají nárok ani např. zaměstnanci malého rozsahu, zaměstnanci na DPČ

Jak postupovat

• škola Vám potvrdí „Žádost o ošetřovné při péči o dítě do 10ti let z důvodu uzavření školského/dětského zařízení (školy)“  formulář ke stažení na portálu ČSSZ.
  • tiskopis vydá škola do které dítě chodí, ve 2 vyhotoveních
  • rodič doplní část B tiskopisu a předá je svému zaměstnavateli

Co dál?

• Zaměstnavatel vyplní v tiskopisech v rubrice „záznamy zaměstnavatele“ které dny v průběhu ošetřování zaměstnanec pracoval a kdy nastoupil zpět do zaměstnání
  • Doklady k uplatnění nároku na dávku předá spolu s „Přílohou k žádosti o dávku nemocenského pojištění“ na příslušnou OSSZ

OČR je možné čerpat jen 9 dní (rodiče samoživitelé s dítětem mladším 16 let, které nedokončilo ještě základní školu mohou čerpat až 16 dní).
Jedná se o prodloužení v nastalé mimořádné situaci, ale je nutné změnit legislativu – vláda se k aktuální situaci ještě bude vyjadřovat.
Ošetřovné je vyplaceno nejpozději do 1 měsíce po dni, ve kterém byly na OSSZ doručeny všechny potřebné tiskopisy.