Novinky v mzdové problematice 2023/2024
Novinky v mzdové problematice 2023/2024
1. Dohody konané mimo pracovní poměr – DPP, D
- pokud zaměstnanec pracuje pro jednoho zaměstnavatele na více DPP, pak se hodiny i odměny do daných limitů sčítají
- jen písemně – jinak je neplatná
- zaměstnavatel musí nově písemně určit rozvrh pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance či s jeho
změnou nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je práce rozvržena- pokud potřebuje ad hoc rozvrhovat pracovní dobu dle svých aktuálních potřeb, stačí
rozvrhnout i jen jednu směnu (práce v určitý den od – do)
- např. u DPČ až 20 hodin týdně
- pokud potřebuje ad hoc rozvrhovat pracovní dobu dle svých aktuálních potřeb, stačí
- lze se vzájemně dohodnout na jiné době seznámení – kratší/delší avšak při dostatečné
předvídatelnosti práce - zaměstnavatel nemusí předem rozvrhnout pracovní dobu na celý týden či období
- zaměstnavatel nemá povinnost zaměstnanci přidělovat práci v určitém garantovaném rozsahu
- nově evidovat pracovní dobu, přestávky na jídlo a na oddech, nebo například nepřetržitou dobu odpočinku mezi 2 směnami apod.
- zaměstnanci konající práci na DPP či DPČ mají nyní nárok na příplatky za práci (práce o víkendu, ve svátek)
- např. ošetření u lékaře, svatba, pohřeb, darování krve, tábory aj.
- překážky v práci na straně zaměstnavatele i zaměstnance – zaměstnanci náleží pracovní volno, bez náhrady odměny z dohody
- u DPP se do celoročního limitu 300 hodin nezapočítávají tzv. náhradní doby
- mají nárok na osobní rozvoj, je-li zaměstnavatelem poskytován
- přechod z DPČ nebo DPP do pracovního poměru
- Požádá-li zaměstnanec, jehož právní vztahy založené DPP a DPČ v předchozích 12 měsících
v souhrnu u tohoto zaměstnavatele trvaly po dobu nejméně 180 dní, písemně zaměstnavatele
o zaměstnání v pracovním poměru, je zaměstnavatel povinen poskytnout mu nejpozději
do 1 měsíce odůvodněnou písemnou odpověď. - Může být kladná, směřující ke sjednání pracovního poměru, nebo záporná – záporné stanovisko zaměstnavatel odůvodní např. vážnými provozními důvody nebo povahou práce.
- s odloženou účinností od 1. 1. 2024 přibude nárok na řádnou dovolenou za obdobných podmínek jako
u pracovního poměru- Neplatí, pokud na sebe bezprostředně navazují – považuje se za jeden nepřetržitě trvající vztah
- Navazování DPP na DPP, DPČ na DPČ, DPČ na DPP a obráceně
- do odpracované doby pro účely dovolené se započtou jak fakticky odpracované hodiny, tak
i náhradní doba, kdy zaměstnanec fakticky nepracoval (např. dovolená, či některé překážky v práci) - výhradně pro účely dovolené se nevychází ze skutečné týdenní pracovní doby zaměstnance
- pro účely řádné dovolené u dohod mimo pracovních poměr je určena 20hodinová týdenní
pracovní doba bez ohledu na to, kolik je skutečně odpracováno - podmínky pro vznik práva na dovolenou se posuzují zvlášť ke každé dohodě
- musí v příslušném kalendářním roce nepřetržitě trvat alespoň 4 týdny (tj. 28 kalendářních dnů)
a odpracovat alespoň 80 hodin v příslušném kalendářním roce pro účely dovolené - dovolenou si budou moci v průběhu trvání dohody vyčerpat, případně jim bude po jejím skončení proplacena ve výši průměrného výdělku
2. Další změny
- Zaměstnanci ve státní správě (uvedení v § 303 odst. 1 ZP) nesmějí být členy řídících nebo kontrolních
orgánů právnických osob provozujících podnikatelskou činnost, ledaže byli vysláni zaměstnavatelem,
u něhož jsou zaměstnáni - Účinnost od 1.1.2024
- Nově bude připuštěno od 1.1.2024, aby za výkon funkce v těchto orgánech dostávali v omezené výši odměnu
2.1. Doručování zaměstnancům
- písemnosti spojené se skončením pracovního poměru (+ mzdový a platový výměr, odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance nebo vzdání se tohoto místa) se doručují vždy do vlastních rukou podle
upravených podmínek- doručování dle občanského zákoníku je založeno na teorii dojití
- ostatní písemnosti budou doručovány v režimu občanského zákoníku
- při doručování výpovědi, okamžitého zrušení, zrušení ve zkušební době a dalších písemností týkajících se skončení pracovního poměru nebo právních vztahů založených DPP nebo DPČ se postupuje podle § 334a až 337 ZP.
- zaměstnanci mohou být vyjmenované písemnosti doručeny prostřednictvím sítě nebo služby
elektronických komunikací jen za předpokladu vysloveného souhlasu v samostatném písemném
prohlášení, v němž také uvedl elektronickou adresu pro doručování, která není v dispozici
zaměstnavatele- není vyžadován uznávaný elektronický podpis zaměstnance a ani, aby ji odeslal do 3 dnů
- fikce doručení – pokud zaměstnanec převzetí nepotvrdí ve lhůtě 15 dnů ode dne dodání
- platí i opačně na písemnosti doručované zaměstnancem zaměstnavateli
- zaměstnanec může souhlas kdykoliv odvolat
- doručení písemnosti je podmíněno, že zaměstnanec převzetí písemnosti potvrdí datovou zprávou
- došlo k vypuštění zvláštního souhlasu zaměstnance s doručováním písemností do datové schránky
zaměstnance
- pokud zaměstnanec má datovou schránku zřízenou a neznepřístupnil si dodávání dokumentů
z datové schránky, může zaměstnavatel doručovat vybrané písemnosti bez udělení zvláštního
souhlasu zaměstnance - fikce pro doručení v délce 10 dní
2.2. Práce na dálku (homeworking)
- dohoda o práci na dálku – uzavřená písemná dohoda
- lze rozvázat písemnou dohodou nebo písemně vypovědět s 15denní výpovědní dobou ode dne doručení výpovědi
- zaměstnavatel bude moci, pokud půjde o opatření orgánu veřejné moci, zaměstnancům na nezbytnou dobu dokonce nařídit
- nově bude třeba také řešit náhrady spojené s prací na dálku
- písemná dohoda či stanovení ve vnitřním předpisu
- jestliže se zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnou na paušální náhradě, půjde v souladu
s vyhláškou MPSV minimálně o částku 4,50 Kč (od 2024) za každou započatou hodinu práce na dálku - nepodléhá dani z příjmu
- nejpozději splatná v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém na ni zaměstnanci vzniklo právo
- nebude-li sjednáno poskytnutí paušální částky zaměstnanci se hradí pouze prokázané náklady
- obě strany si mohou předem písemně sjednat, že při výkonu práce na dálku nebude náležet
náhrada nákladů nebo jejich část - zaměstnanec pracující na DPP/DPČ nemá nárok na náhradu nákladů (lze ale sjednat)
- žádost určitých skupin zaměstnanců o výkon práce na dálku
- pokud zaměstnavatel žádosti nevyhoví, musí zamítnutí písemně zdůvodnit
- těhotné ženy, osoby pečující o osoby závislé na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni závislosti II až IV a zaměstnanci pečující o dítě do dosažení 9 let věku
- mohou zaměstnavatele písemně požádat
- jde o nenárokovou žádost
2.3. Informační povinnost – § 37 ZP
- Neobsahuje-li tyto údaje pracovní smlouva, je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat o:
- názvu zaměstnavatele
- sídle zaměstnavatele, je-li právnickou osobou, nebo o jménu, příjmení a adrese zaměstnavatele, je-li fyzickou osobou,
- bližším označení druhu a místa výkonu práce,
- výměře dovolené a o způsobu určování délky dovolené,
- době trvání a podmínkách zkušební doby, je-li sjednána,
- postupu, který je zaměstnavatel a zaměstnanec povinen dodržet při rozvazování pracovního
poměru, a o běhu a délce výpovědní doby, - odborném rozvoji, pokud jej zaměstnavatel zabezpečuje,
- stanovené týdenní pracovní době, o způsobu rozvržení pracovní doby včetně délky vyrovnávacího období, pokud je uplatněno nerovnoměrné rozvržení, a o rozsahu práce přesčas,
- rozsahu minimálního nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu
a o poskytování přestávky v práci na jídlo a oddech nebo přiměřené doby na oddech a jídlo, - mzdě nebo platu a způsobu odměňování, splatnosti mzdy nebo platu, termínu výplaty mzdy nebo platu, místu a způsobu vyplácení mzdy nebo platu,
- kolektivních smlouvách, které upravují pracovní podmínky zaměstnance, a označení smluvních stran těchto kolektivních smluv,
- orgánu sociálního zabezpečení, kterému zaměstnavatel odvádí pojistné na sociální zabezpečení
v souvislosti s pracovním poměrem zaměstnance. - Informace nejpozději ve lhůtě 7 dnů od vzniku pracovního poměru (vznik = den nástupu do práce
sjednaný v pracovní smlouvě) - některé informace (body dovolená – orgán sociálního zabezpečení) mohou být nahrazeny odkazem na
příslušný právní předpis, kolektivní smlouvu nebo vnitřní předpis - změny bez zbytečného odkladu nejpozději však v den, kdy změna nabývá účinnosti
- neplatí pro změny právních předpisů, kolektivních smluv či vnitřních předpisů
- prokazatelně informovat, lze i elektronicky, avšak s možností vytisknutí informace zaměstnancem
- další info při nástupu: pracovní řád, právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které musí při své práci dodržovat, seznámení s kolektivní smlouvou a s vnitřními předpisy
- vysílá-li zaměstnavatel zaměstnance k výkonu práce na území jiného státu a neobsahuje-li tyto údaje
pracovní smlouva, je zaměstnavatel povinen předem písemně informovat o: - státu, v němž má být práce vykonávána
- předpokládané době tohoto vyslání
- měně, ve které mu bude vyplácena mzda nebo plat
- peněžitém nebo věcném plnění poskytovaném zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem práce
- tom, zda a za jakých podmínek je zajištěn návrat zaměstnance
- je-li zaměstnanec vyslán do jiného členského státu EU k výkonu práce v rámci nadnárodního
poskytování služeb, je zaměstnavatel dále povinen předem písemně informovat o: - odměně za práci, na niž má zaměstnanec nárok v souladu s právními předpisy hostitelského
členského státu, - podmínkách poskytování cestovních náhrad v souvislosti s výkonem práce a dalších plněních
poskytovaných zaměstnavatelem v souvislosti s vysláním - odkazu na oficiální celostátní internetovou adresu zřízenou hostitelským členským státem
- zaměstnavatel není povinen zaměstnance informovat, jestliže vyslání zaměstnance nepřesahuje dobu
4 týdnů po sobě jdoucích.
2.4. Rodičovská dovolená
- žádost o rodičovskou dovolenou musí být písemná a podaná alespoň 30 dnů před nástupem na rodičovskou dovolenou
- žádost musí obsahovat dobu trvání rodičovské dovolené
- lze podávat i opakovaně
2.5. Nároková žádost o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby
- těhotná zaměstnankyně, osoba pečující o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni závislosti II až IV či zaměstnanec pečující o dítě mladší než 15 let může požádat
- zaměstnavatel musí takové žádosti vyhovět, nebrání-li tomu vážné provozní důvody
- v případě zamítnutí musí písemně odůvodnit
- žádost musí být písemná
- pokud zaměstnavatel vyhoví – uzavírá se písemný dodatek k pracovní smlouvě o kratší pracovní době
- zaměstnanec může požádat o obnovení nebo částečné obnovení rozsahu původní týdenní pracovní doby
- zaměstnavatel není povinen vyhovět žádosti
- písemně musí odůvodnit zamítnutí
3. Obsaženo v konsolidačním balíčku
- Znovuzavedení nemocenského pojištění zaměstnanců ve snížené výši 0,6 %
- Zpřísnění podmínek pro uplatnění slevy na dani na manželku
- Nově omezení na manžela/manželku pečující o dítě pouze do 3 let věku
- Sleva do výše 24.840,- Kč
- S průkazem ZTP/P 49.680,- Kč
- Zaměstnavatel při provádění ročního zúčtování musí ověřit totožnost manžela a také totožnost
a věk vyživovaného dítěte poplatníka – povinnost reálně nastává po skončení zdaňovacího
období 2024 - Zrušení tzv. „školkovného“ – slevy na dani za umístění dítěte do předškolního zařízení – od 1.1.2024 – pro daňové přiznání podané za rok 2024 v roce 2025
- Zrušení slevy na studenta
- Zrušení odpočtu úhrad za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání
- Nepeněžní benefity, které zaměstnavatel zaměstnanci poskytne, budou osvobozeny od daně z příjmů
fyzických osob za dané zdaňovací období na straně zaměstnance pouze do výše ½ průměrné mzdy - Posun prahu 23% daně z příjmů fyzických osob z čtyřnásobku na trojnásobek průměrné mzdy
- koncepční změna účasti na nemocenském pojištění – s ní spojené odvody pojistného na sociální
zabezpečení u zaměstnanců činných na základě DPP
- účinnost této změny odložena na 1.7.2024
- očekává se, že dojde ke změně
- Do 30.6.2024 platí stále limit 10.000,- Kč
- Pojistné se odvádí v případě, kdy je měsíční odměna vyšší než tato částka
- Od 1.7.2024 mají být limity závislé na vývoji průměrné mzdy a automaticky se valorizovat
- může být několik různých variant
- Příklad 1: DPP 1 = 5.000,-, DPP 2 = 10.000,- – obě dohody bez pojistného – příjmy se vykáží v přehledu SSZ
- Příklad 2: DPP 1 = 8.000,-, DPP 2 = 10.000,- – obě dohody nejdříve bez pojistného (příjmy budou vykázány v přehledu) a následně SSZ oznámí
zaměstnavatelům účast zaměstnance na nem. pojistění => oba
zaměstnavatelé musí podat další přehled a doplatit pojistné - Příklad 3: DPP 1 = 13.000,-, DPP 1 = 10.000,- – dohoda u zaměstnavatele 1 standardně odvede pojistné, dohoda u zaměstnavatele 2 bude nejprve bez pojistného, ale po oznámení SSZ bude muset pojistné z částky 10.000,- doplatit
- Pro účely stanovení 25% a 40% průměrné mzdy se vypočtená částka zaokrouhluje
na pětisetkorunu směrem dolů - příjem z DPP plynoucí od jednoho zaměstnavatele – 25% průměrné mzdy (pro rok 2024 částka 10.500,-)
- příjem z DPP plynoucích od všech zaměstnavatelů – 40% průměrné mzdy (pro rok 2024 částka 17.500,- Kč)
- Ohlašovací povinnost vůči ČSSZ – sdělování osobních údajů a zúčtovaných příjmů svých
zaměstnanců, kteří pracují na základě DPP za každý kalendářní měsíc - u odměny nižší než 10.500,- se pojistné neodvádí, ale příjem má být nově uveden v nové části přehledu pojistného podávaného zaměstnavatelem
- u odměny vyšší než 10.500,- se bude odvádět pojistné a příjem z DPP bude uveden
v základní části přehledu pojistného - elektronicky oznámit nástup zaměstnance na DPP do 8 dnů a skončení zaměstnání do 8 dnů
od ukončení - zaměstnavatelé do 20. dne následujícího měsíce SSZ na předepsaném tiskopisu doloží následující
informace - jméno a příjmení
- rodné číslo a datum narození
- výši příjmu dohodáře/info o tom, že žádný příjem nezúčtoval
Potřebujete poradit s účetnictvím?
Účetnictví KleFer se věnuje profesionálnímu vedení účetnictví pro firmy i jednotlivce již více než 20 let. Dbáme na přesnost, včasnost a spolehlivost. Využíváme moderní metody vedení účetnictví online pomocí cloudového programu Abra Flexibee. Poskytujeme také tradiční metody vedení účetnictví.
Firemní údaje
Účetnictví Klefer s.r.o.
Sokolovská 270/201
Praha 9, 190 00
IČ: 08444307, DIČ: CZ08444307
Zapsáno u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 317742
Kontakty
Dana Ferfecká:
Tel.: +420 725 667 091
E-mail: dana.ferfecka@klefer.cz
Ivana Kleinová:
Tel.: +420 775 339 541
E-mail: ivana.kleinova@klefer.cz
Web vytvořil AKO Enterprise s.r.o.