Novinky v mzdové problematice 2023/2024

Novinky v mzdové problematice 2023/2024

1. Dohody konané mimo pracovní poměr – DPP, D

  • pokud zaměstnanec pracuje pro jednoho zaměstnavatele na více DPP, pak se hodiny i odměny do daných limitů sčítají
  • jen písemně – jinak je neplatná
  • zaměstnavatel musí nově písemně určit rozvrh pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance či s jeho
    změnou nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je práce rozvržena
    • pokud potřebuje ad hoc rozvrhovat pracovní dobu dle svých aktuálních potřeb, stačí
      rozvrhnout i jen jednu směnu (práce v určitý den od – do)
    • např. u DPČ až 20 hodin týdně
    • lze se vzájemně dohodnout na jiné době seznámení – kratší/delší avšak při dostatečné
      předvídatelnosti práce
    • zaměstnavatel nemusí předem rozvrhnout pracovní dobu na celý týden či období
    • zaměstnavatel nemá povinnost zaměstnanci přidělovat práci v určitém garantovaném rozsahu
    • nově evidovat pracovní dobu, přestávky na jídlo a na oddech, nebo například nepřetržitou dobu odpočinku mezi 2 směnami apod.
  • zaměstnanci konající práci na DPP či DPČ mají nyní nárok na příplatky za práci (práce o víkendu, ve svátek)
    • např. ošetření u lékaře, svatba, pohřeb, darování krve, tábory aj.
    • překážky v práci na straně zaměstnavatele i zaměstnance – zaměstnanci náleží pracovní volno, bez náhrady odměny z dohody
    • u DPP se do celoročního limitu 300 hodin nezapočítávají tzv. náhradní doby
    • mají nárok na osobní rozvoj, je-li zaměstnavatelem poskytován
  • přechod z DPČ nebo DPP do pracovního poměru
    • Požádá-li zaměstnanec, jehož právní vztahy založené DPP a DPČ v předchozích 12 měsících
      v souhrnu u tohoto zaměstnavatele trvaly po dobu nejméně 180 dní, písemně zaměstnavatele
      o zaměstnání v pracovním poměru, je zaměstnavatel povinen poskytnout mu nejpozději
      do 1 měsíce odůvodněnou písemnou odpověď. 
    • Může být kladná, směřující ke sjednání pracovního poměru, nebo záporná – záporné stanovisko zaměstnavatel odůvodní např. vážnými provozními důvody nebo povahou práce.
  • s odloženou účinností od 1. 1. 2024 přibude nárok na řádnou dovolenou za obdobných podmínek jako
    u pracovního poměru
    • Neplatí, pokud na sebe bezprostředně navazují – považuje se za jeden nepřetržitě trvající vztah
    • Navazování DPP na DPP, DPČ na DPČ, DPČ na DPP a obráceně
    • do odpracované doby pro účely dovolené se započtou jak fakticky odpracované hodiny, tak
      i náhradní doba, kdy zaměstnanec fakticky nepracoval (např. dovolená, či některé překážky v práci)
    • výhradně pro účely dovolené se nevychází ze skutečné týdenní pracovní doby zaměstnance
    • pro účely řádné dovolené u dohod mimo pracovních poměr je určena 20hodinová týdenní
      pracovní doba bez ohledu na to, kolik je skutečně odpracováno
    • podmínky pro vznik práva na dovolenou se posuzují zvlášť ke každé dohodě
    • musí v příslušném kalendářním roce nepřetržitě trvat alespoň 4 týdny (tj. 28 kalendářních dnů)
      a odpracovat alespoň 80 hodin v příslušném kalendářním roce pro účely dovolené
    • dovolenou si budou moci v průběhu trvání dohody vyčerpat, případně jim bude po jejím skončení proplacena ve výši průměrného výdělku

2. Další změny

  • Zaměstnanci ve státní správě (uvedení v § 303 odst. 1 ZP) nesmějí být členy řídících nebo kontrolních
    orgánů právnických osob provozujících podnikatelskou činnost, ledaže byli vysláni zaměstnavatelem,
    u něhož jsou zaměstnáni
    • Účinnost od 1.1.2024
    • Nově bude připuštěno od 1.1.2024, aby za výkon funkce v těchto orgánech dostávali v omezené výši odměnu

2.1. Doručování zaměstnancům

    • písemnosti spojené se skončením pracovního poměru (+ mzdový a platový výměr, odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance nebo vzdání se tohoto místa) se doručují vždy do vlastních rukou podle
      upravených podmínek
      • doručování dle občanského zákoníku je založeno na teorii dojití
      • ostatní písemnosti budou doručovány v režimu občanského zákoníku
    • při doručování výpovědi, okamžitého zrušení, zrušení ve zkušební době a dalších písemností týkajících se skončení pracovního poměru nebo právních vztahů založených DPP nebo DPČ se postupuje podle § 334a až 337 ZP.
    • zaměstnanci mohou být vyjmenované písemnosti doručeny prostřednictvím sítě nebo služby
      elektronických komunikací jen za předpokladu vysloveného souhlasu v samostatném písemném
      prohlášení, v němž také uvedl elektronickou adresu pro doručování, která není v dispozici
      zaměstnavatele
      • není vyžadován uznávaný elektronický podpis zaměstnance a ani, aby ji odeslal do 3 dnů
      • fikce doručení – pokud zaměstnanec převzetí nepotvrdí ve lhůtě 15 dnů ode dne dodání
      • platí i opačně na písemnosti doručované zaměstnancem zaměstnavateli
      • zaměstnanec může souhlas kdykoliv odvolat
      • doručení písemnosti je podmíněno, že zaměstnanec převzetí písemnosti potvrdí datovou zprávou
  • došlo k vypuštění zvláštního souhlasu zaměstnance s doručováním písemností do datové schránky
    zaměstnance
    • pokud zaměstnanec má datovou schránku zřízenou a neznepřístupnil si dodávání dokumentů
      z datové schránky, může zaměstnavatel doručovat vybrané písemnosti bez udělení zvláštního
      souhlasu zaměstnance
    • fikce pro doručení v délce 10 dní

2.2. Práce na dálku (homeworking)

  • dohoda o práci na dálku – uzavřená písemná dohoda
    • lze rozvázat písemnou dohodou nebo písemně vypovědět s 15denní výpovědní dobou ode dne doručení výpovědi
  • zaměstnavatel bude moci, pokud půjde o opatření orgánu veřejné moci, zaměstnancům na nezbytnou dobu dokonce nařídit
  • nově bude třeba také řešit náhrady spojené s prací na dálku
    • písemná dohoda či stanovení ve vnitřním předpisu 
    • jestliže se zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnou na paušální náhradě, půjde v souladu
      s vyhláškou MPSV minimálně o částku 4,50 Kč (od 2024) za každou započatou hodinu práce na dálku
    • nepodléhá dani z příjmu
    • nejpozději splatná v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém na ni zaměstnanci vzniklo právo
    • nebude-li sjednáno poskytnutí paušální částky zaměstnanci se hradí pouze prokázané náklady
    • obě strany si mohou předem písemně sjednat, že při výkonu práce na dálku nebude náležet
      náhrada nákladů nebo jejich část
    • zaměstnanec pracující na DPP/DPČ nemá nárok na náhradu nákladů (lze ale sjednat)
  • žádost určitých skupin zaměstnanců o výkon práce na dálku
    • pokud zaměstnavatel žádosti nevyhoví, musí zamítnutí písemně zdůvodnit
    • těhotné ženy, osoby pečující o osoby závislé na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni závislosti II až IV a zaměstnanci pečující o dítě do dosažení 9 let věku
    • mohou zaměstnavatele písemně požádat
    • jde o nenárokovou žádost

2.3. Informační povinnost – § 37 ZP

  • Neobsahuje-li tyto údaje pracovní smlouva, je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat o: 
    • názvu zaměstnavatele
    • sídle zaměstnavatele, je-li právnickou osobou, nebo o jménu, příjmení a adrese zaměstnavatele, je-li fyzickou osobou, 
    • bližším označení druhu a místa výkonu práce,
    • výměře dovolené a o způsobu určování délky dovolené,
    • době trvání a podmínkách zkušební doby, je-li sjednána,
    • postupu, který je zaměstnavatel a zaměstnanec povinen dodržet při rozvazování pracovního
      poměru, a o běhu a délce výpovědní doby,
    • odborném rozvoji, pokud jej zaměstnavatel zabezpečuje,
    • stanovené týdenní pracovní době, o způsobu rozvržení pracovní doby včetně délky vyrovnávacího období, pokud je uplatněno nerovnoměrné rozvržení, a o rozsahu práce přesčas, 
    • rozsahu minimálního nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu
      a o poskytování přestávky v práci na jídlo a oddech nebo přiměřené doby na oddech a jídlo,
    • mzdě nebo platu a způsobu odměňování, splatnosti mzdy nebo platu, termínu výplaty mzdy nebo platu, místu a způsobu vyplácení mzdy nebo platu,
    • kolektivních smlouvách, které upravují pracovní podmínky zaměstnance, a označení smluvních stran těchto kolektivních smluv, 
    • orgánu sociálního zabezpečení, kterému zaměstnavatel odvádí pojistné na sociální zabezpečení
      v souvislosti s pracovním poměrem zaměstnance.
  • Informace nejpozději ve lhůtě 7 dnů od vzniku pracovního poměru (vznik = den nástupu do práce
    sjednaný v pracovní smlouvě)
  • některé informace (body dovolená – orgán sociálního zabezpečení) mohou být nahrazeny odkazem na
    příslušný právní předpis, kolektivní smlouvu nebo vnitřní předpis
  • změny bez zbytečného odkladu nejpozději však v den, kdy změna nabývá účinnosti
    • neplatí pro změny právních předpisů, kolektivních smluv či vnitřních předpisů
  • prokazatelně informovat, lze i elektronicky, avšak s možností vytisknutí informace zaměstnancem
  • další info při nástupu: pracovní řád, právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které musí při své práci dodržovat, seznámení s kolektivní smlouvou a s vnitřními předpisy
  • vysílá-li zaměstnavatel zaměstnance k výkonu práce na území jiného státu a neobsahuje-li tyto údaje
    pracovní smlouva, je zaměstnavatel povinen předem písemně informovat o:
    • státu, v němž má být práce vykonávána
    • předpokládané době tohoto vyslání
    • měně, ve které mu bude vyplácena mzda nebo plat
    • peněžitém nebo věcném plnění poskytovaném zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem práce
    • tom, zda a za jakých podmínek je zajištěn návrat zaměstnance
  • je-li zaměstnanec vyslán do jiného členského státu EU k výkonu práce v rámci nadnárodního
    poskytování služeb, je zaměstnavatel dále povinen předem písemně informovat o:
    • odměně za práci, na niž má zaměstnanec nárok v souladu s právními předpisy hostitelského
      členského státu,
    • podmínkách poskytování cestovních náhrad v souvislosti s výkonem práce a dalších plněních
      poskytovaných zaměstnavatelem v souvislosti s vysláním
    • odkazu na oficiální celostátní internetovou adresu zřízenou hostitelským členským státem
  • zaměstnavatel není povinen zaměstnance informovat, jestliže vyslání zaměstnance nepřesahuje dobu
    4 týdnů po sobě jdoucích

2.4. Rodičovská dovolená

  • žádost o rodičovskou dovolenou musí být písemná a podaná alespoň 30 dnů před nástupem na rodičovskou dovolenou
  • žádost musí obsahovat dobu trvání rodičovské dovolené
  • lze podávat i opakovaně

2.5. Nároková žádost o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby

  • těhotná zaměstnankyně, osoba pečující o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni závislosti II až IV či zaměstnanec pečující o dítě mladší než 15 let může požádat 
  • zaměstnavatel musí takové žádosti vyhovět, nebrání-li tomu vážné provozní důvody
    • v případě zamítnutí musí písemně odůvodnit
  • žádost musí být písemná
  • pokud zaměstnavatel vyhoví – uzavírá se písemný dodatek k pracovní smlouvě o kratší pracovní době
  • zaměstnanec může požádat o obnovení nebo částečné obnovení rozsahu původní týdenní pracovní doby 
    • zaměstnavatel není povinen vyhovět žádosti
    • písemně musí odůvodnit zamítnutí

3. Obsaženo v konsolidačním balíčku

    • Znovuzavedení nemocenského pojištění zaměstnanců ve snížené výši 0,6 %
    • Zpřísnění podmínek pro uplatnění slevy na dani na manželku
        • Nově omezení na manžela/manželku pečující o dítě pouze do 3 let věku
        • Sleva do výše 24.840,- Kč
        • S průkazem ZTP/P 49.680,- Kč
        • Zaměstnavatel při provádění ročního zúčtování musí ověřit totožnost manžela a také totožnost
          a věk vyživovaného dítěte poplatníka – povinnost reálně nastává po skončení zdaňovacího
          období 2024
      • Zrušení tzv. „školkovného“ – slevy na dani za umístění dítěte do předškolního zařízení – od 1.1.2024 – pro daňové přiznání podané za rok 2024 v roce 2025
    • Zrušení slevy na studenta
    • Zrušení odpočtu úhrad za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání
      • Nepeněžní benefity, které zaměstnavatel zaměstnanci poskytne, budou osvobozeny od daně z příjmů
        fyzických osob za dané zdaňovací období na straně zaměstnance pouze do výše ½ průměrné mzdy 
      • Posun prahu 23% daně z příjmů fyzických osob z čtyřnásobku na trojnásobek průměrné mzdy
      • koncepční změna účasti na nemocenském pojištění – s ní spojené odvody pojistného na sociální
        zabezpečení u zaměstnanců činných na základě DPP
      • účinnost této změny odložena na 1.7.2024
      • očekává se, že dojde ke změně
        • Do 30.6.2024 platí stále limit 10.000,- Kč
          • Pojistné se odvádí v případě, kdy je měsíční odměna vyšší než tato částka
        • Od 1.7.2024 mají být limity závislé na vývoji průměrné mzdy a automaticky se valorizovat
          • může být několik různých variant
            • Příklad 1: DPP 1 = 5.000,-, DPP 2 = 10.000,- – obě dohody bez pojistného – příjmy se vykáží v přehledu SSZ
            • Příklad 2: DPP 1 = 8.000,-, DPP 2 = 10.000,- – obě dohody nejdříve bez pojistného (příjmy budou vykázány v přehledu) a následně SSZ oznámí
              zaměstnavatelům účast zaměstnance na nem. pojistění => oba
              zaměstnavatelé musí podat další přehled a doplatit pojistné
            • Příklad 3: DPP 1 = 13.000,-, DPP 1 = 10.000,- – dohoda u zaměstnavatele 1 standardně odvede pojistné, dohoda u zaměstnavatele 2 bude nejprve bez pojistného, ale po oznámení SSZ bude muset pojistné z částky 10.000,- doplatit
          • Pro účely stanovení 25% a 40% průměrné mzdy se vypočtená částka zaokrouhluje
            na pětisetkorunu směrem dolů
          • příjem z DPP plynoucí od jednoho zaměstnavatele – 25% průměrné mzdy (pro rok 2024 částka 10.500,-)
          • příjem z DPP plynoucích od všech zaměstnavatelů – 40% průměrné mzdy (pro rok 2024 částka 17.500,- Kč)
        • Ohlašovací povinnost vůči ČSSZ – sdělování osobních údajů a zúčtovaných příjmů svých
          zaměstnanců, kteří pracují na základě DPP za každý kalendářní měsíc
          • u odměny nižší než 10.500,- se pojistné neodvádí, ale příjem má být nově uveden v nové části přehledu pojistného podávaného zaměstnavatelem
          • u odměny vyšší než 10.500,- se bude odvádět pojistné a příjem z DPP bude uveden
            v základní části přehledu pojistného
        • elektronicky oznámit nástup zaměstnance na DPP do 8 dnů a skončení zaměstnání do 8 dnů
          od ukončení
        • zaměstnavatelé do 20. dne následujícího měsíce SSZ na předepsaném tiskopisu doloží následující
          informace
          • jméno a příjmení
          • rodné číslo a datum narození
          • výši příjmu dohodáře/info o tom, že žádný příjem nezúčtoval
      w

      Potřebujete poradit s účetnictvím?

      Dana Ferfecká:

      Tel.: +420 725 667 091
      E-mail: dana.ferfecka@ucetnictvi-klefer.cz

      Ivana Kleinová:

      Tel.: +420 775 339 541
      E-mail: ivana.kleinova@ucetnictvi-klefer.cz

      Účetnictví KleFer se věnuje profesionálnímu vedení účetnictví pro firmy i jednotlivce již více než 20 let. Dbáme na přesnost, včasnost a spolehlivost. Využíváme moderní metody vedení účetnictví online pomocí cloudového programu Abra Flexibee. Poskytujeme také tradiční metody vedení účetnictví.

      Firemní údaje

      Účetnictví Klefer s.r.o.
      Sokolovská 270/201
      Praha 9, 190 00

      IČ: 08444307, DIČ: CZ08444307

      Zapsáno u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 317742

      Kontakty

      Dana Ferfecká:

      Tel.: +420 725 667 091
      E-mail: dana.ferfecka@klefer.cz

      Ivana Kleinová:

      Tel.: +420 775 339 541
      E-mail: ivana.kleinova@klefer.cz

      Web vytvořil AKO Enterprise s.r.o.