Změny v oblasti personalistiky a mezd

Novinky v mzdové problematice 2023/2024

Aktuální verze změn je popsána v našem novém článku.

Dohody konané mimo pracovní poměr – DPP, DPČ

  • pokud zaměstnanec pracuje pro jednoho zaměstnavatele na více DPP, pak se hodiny i odměny do daných limitů sčítají
  • jen písemně – jinak je neplatná
  • zaměstnavatel musí nově písemně určit rozvrh pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance či s jeho
    změnou nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je práce rozvržena
    • lze se vzájemně dohodnout na jiné době seznámení – kratší/delší avšak při dostatečné předvídatelnosti práce
    • nově evidovat pracovní dobu, přestávky na jídlo a na oddech, nebo například nepřetržitou dobu odpočinku mezi 2 směnami apod.
  • zaměstnanci konající práci na DPP či DPČ mají nyní nárok na příplatky za práci (práce o víkendu, ve svátek)
    • mají nárok na překážky v práci na straně zaměstnavatele i zaměstnance
      • avšak po dobu trvání jiných důležitých osobních překážek v práci a překážek v práci z důvodu obecného zájmu náhrada odměny nepřísluší
    • mají nárok na osobní rozvoj, je-li zaměstnavatelem poskytován
  • přechod z DPČ nebo DPP do pracovního poměru
    • Požádá-li zaměstnanec, jehož právní vztahy založené DPP a DPČ v předchozích 12 měsících v souhrnu u tohoto zaměstnavatele trvaly po dobu nejméně 180 dní, písemně zaměstnavatele o zaměstnání v pracovním poměru, je zaměstnavatel povinen poskytnout mu nejpozději do 1 měsíce odůvodněnou písemnou odpověď.
    • Může být kladná, směřující ke sjednání pracovního poměru, nebo záporná – záporné stanovisko
      zaměstnavatel odůvodní např. vážnými provozními důvody nebo povahou práce.
  • s odloženou účinností od 1. 1. 2024 přibude nárok na řádnou dovolenou za obdobných podmínek jako u pracovního poměru
    • nevychází ze skutečné týdenní pracovní doby zaměstnance
    • pro účely řádné dovolené u dohod mimo pracovních poměr je určena 20hodinová týdenní pracovní doba bez ohledu na to, kolik je skutečně odpracováno
    • musí v příslušném kalendářním roce nepřetržitě trvat alespoň 4 týdny (tj. 28 kalendářních dnů) a odpracovat alespoň 80 hodin v příslušném kalendářním roce pro účely dovolené
    • dovolenou si budou moci v průběhu trvání dohody vyčerpat, případně jim bude po jejím skončení proplacena

2. Změny všeobecně

  • povinná písemná žádost zaměstnance o rodičovskou dovolenou

2.1. Doručování zaměstnancům

  • písemnosti spojené se skončením pracovního poměru se doručují vždy do vlastních rukou podle upravených podmínek
  • při doručování výpovědi, okamžitého zrušení, zrušení ve zkušební době a dalších písemností týkajících se skončení pracovního poměru nebo právních vztahů založených DPP nebo DPČ se postupuje podle § 334a až 337 ZP.
    • v případě vzájemných dohod bude možné využít zjednodušené elektronické doručování bez povinnosti zaručeného elektronického podpisu
      • musí však být doručováno na adresu zaměstnance, která není v dispozici zaměstnavatele

2.2. Práce na dálku

  • zaměstnavatel bude moci, pokud půjde o opatření orgánu veřejné moci, zaměstnancům na nezbytnou
    dobu dokonce nařídit
  • v ostatních případech je možná pouze po dohodě se zaměstnancem
  • nově bude třeba také řešit náhrady spojené s prací na dálku
    • jestliže se zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnou na paušální náhradě, půjde v souladu s vyhláškou MPSV minimálně o částku 4,60 Kč za každou započatou hodinu práce na dálku

2.3. Informační povinnost – § 37 ZP

  • Neobsahuje-li tyto údaje pracovní smlouva, je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat
    o:
    • názvu zaměstnavatele
    • sídle zaměstnavatele, je-li právnickou osobou, nebo o jménu, příjmení a adrese zaměstnavatele,
      je-li fyzickou osobou,
    • bližším označení druhu a místa výkonu práce,
    • výměře dovolené a o způsobu určování délky dovolené,
    • době trvání a podmínkách zkušební doby, je-li sjednána,
    • postupu, který je zaměstnavatel a zaměstnanec povinen dodržet při rozvazování pracovního poměru, a o běhu a délce výpovědní doby,
    • odborném rozvoji, pokud jej zaměstnavatel zabezpečuje,
    • stanovené týdenní pracovní době, o způsobu rozvržení pracovní doby včetně délky vyrovnávacího období, pokud je uplatněno nerovnoměrné rozvržení, a o rozsahu práce přesčas,
    • rozsahu minimálního nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu a o
      poskytování přestávky v práci na jídlo a oddech nebo přiměřené doby na oddech a jídlo,
    • mzdě nebo platu a způsobu odměňování, splatnosti mzdy nebo platu, termínu výplaty mzdy
      nebo platu, místu a způsobu vyplácení mzdy nebo platu,
    • kolektivních smlouvách, které upravují pracovní podmínky zaměstnance, a označení smluvních
      stran těchto kolektivních smluv,
    • orgánu sociálního zabezpečení, kterému zaměstnavatel odvádí pojistné na sociální zabezpečení v
      souvislosti s pracovním poměrem zaměstnance.
  • Informace nejpozději ve lhůtě 7 dnů od vzniku pracovního poměru (vznik = den nástupu do práce sjednaný v pracovní smlouvě)
  • některé informace (body dovolená – orgán sociálního zabezpečení) mohou být nahrazeny odkazem na
    příslušný právní předpis, kolektivní smlouvu nebo vnitřní předpis
  • změny bez zbytečného odkladu nejpozději však v den, kdy změna nabývá účinnosti
  • prokazatelně informovat, lze i elektronicky, avšak s možností vytisknutí informace zaměstnancem
  • další info při nástupu: pracovní řád, právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které musí při své práci dodržovat, seznámení s kolektivní smlouvou a s vnitřními předpisy
  • vysílá-li zaměstnavatel zaměstnance k výkonu práce na území jiného státu a neobsahuje-li tyto údaje
    pracovní smlouva, je zaměstnavatel povinen předem písemně informovat o:
    • státu, v němž má být práce vykonávána
    • předpokládané době tohoto vyslání
    • měně, ve které mu bude vyplácena mzda nebo plat
    • peněžitém nebo věcném plnění poskytovaném zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem práce
    • tom, zda a za jakých podmínek je zajištěn návrat zaměstnance
  • je-li zaměstnanec vyslán do jiného členského státu EU k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb, je zaměstnavatel dále povinen předem písemně informovat o:
    • odměně za práci, na niž má zaměstnanec nárok v souladu s právními předpisy hostitelského členského státu,
    • podmínkách poskytování cestovních náhrad v souvislosti s výkonem práce a dalších plněních poskytovaných zaměstnavatelem v souvislosti s vysláním
  • odkazu na oficiální celostátní internetovou adresu zřízenou hostitelským členským státem
    zaměstnavatel není povinen zaměstnance informovat, jestliže vyslání zaměstnance nepřesahuje dobu 4 týdnů po sobě jdoucích.

3. Nebylo schváleno, zatím v jednání – může se měnit !!

  • koncepční změna účasti na nemocenském pojištění – s ní spojené odvody pojistného na sociální zabezpečení u zaměstnanců činných na základě DPP
    • účinnost této změny pravděpodobně odložena na 1.7.2024
  • současný limit nastavený jako měsíční příjem překračující fixně stanovenou částku 10.000,- Kč má být
    navázán na vývoj průměrné mzdy
    • příjem z DPP plynoucí od jednoho zaměstnavatele
    • příjem z DPP plynoucích od všech zaměstnavatelů
  • podle výše průměrné mzdy pro rok 2024 by účast na nemocenském pojištění založil např:
    • příjem z jedné DPP u jednoho zaměstnavatele dosahuje měsíčně částky 10.500,- (podle současné
      úpravy zakládá účast na nemocenském pojištění až překročení limitu 10.000,- Kč, podle nové
      úpravy má být rozhodující již dosažení limitu)
    • příjem z několika DPP u jednoho zaměstnavatele dosahuje měsíčně částky 10.500,- Kč
    • příjem z DPP od více zaměstnavatelů, pokud by bylo dosaženo měsíčně příjmu 17.500,- Kč
  • Ohlašovací povinnost vůči ČSSZ – sdělování osobních údajů a zúčtovaných příjmů svých zaměstnanců, kteří pracují na základě DPP za každý kalendářní měsíc
  • elektronicky oznámit nástup zaměstnance na DPP do 8 dnů a skončení zaměstnání do 8 dnů od ukončení
  • zaměstnavatelé do 20. dne následujícího měsíce ŠSZ na předepsaném tiskopisu doloží následující informace
    • jméno a příjmení
    • rodné číslo a datum narození
    • výši příjmu dohodáře/info o tom, že žádný příjem nezúčtoval
w

Potřebujete poradit s účetnictvím?

Dana Ferfecká:

Tel.: +420 725 667 091
E-mail: dana.ferfecka@ucetnictvi-klefer.cz

Ivana Kleinová:

Tel.: +420 775 339 541
E-mail: ivana.kleinova@ucetnictvi-klefer.cz

Účetnictví KleFer se věnuje profesionálnímu vedení účetnictví pro firmy i jednotlivce již více než 20 let. Dbáme na přesnost, včasnost a spolehlivost. Využíváme moderní metody vedení účetnictví online pomocí cloudového programu Abra Flexibee. Poskytujeme také tradiční metody vedení účetnictví.

Firemní údaje

Účetnictví Klefer s.r.o.
Sokolovská 270/201
Praha 9, 190 00

IČ: 08444307, DIČ: CZ08444307

Zapsáno u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 317742

Kontakty

Dana Ferfecká:

Tel.: +420 725 667 091
E-mail: dana.ferfecka@klefer.cz

Ivana Kleinová:

Tel.: +420 775 339 541
E-mail: ivana.kleinova@klefer.cz

Web vytvořil AKO Enterprise s.r.o.